الأحد، 26 أكتوبر 2014

حكايتى معاها بدأت بسبب الصحبه السيئه (العادة السرية)

من طرف Majed SAAD  
التسميات:
8:16 ص

حكايتى معاها بدأت بسبب الصحبه السيئه كنت فى الثانويه العامه ومش كنت اعرف ازاى افرق بين صديق السوء وصديق الخير لانى لما بعرف حد بحبه فى الله ودى كانت ورطتى كلمتنى صحبتى عن الزواج واللى بيحصل فيه بس كنت خايفه اوى وقالت ليا عن ممارستها بس مش كنت عارفه ايه ده اللى هى بتتكلم عليه كنت طالبه مجتهدة فى كل شىء وبمجرد معرفتى المتعمقه للصحبه دى وفعل المعصيه ربنى عاقبنى افضل عقاب تدهورعقل تماما وكنت لحد 3 ثانوى معرفش اسمها برده كنت بمارسها فى اليوم مرتين من 14 سنه حتى 17 سنه لحد ما صحتى تدهورت وبقيت كل سنه مرض جديد بيظهر بس انا راضيه بحكم ربنا لانى انا اللى عملت كده فى نفسى حاولت كتير الاقلاع عنها وكنت برجع كل مرة انيل من المرة اللى قبلها لحد ما قرأت اضرارها على الموقع دة ومن يومها وانا الى الان بمتنع عنها بقيت نادرا لما امارسها بالكتير مرة فى الشهر وكل مرة برجع ليها برجع تانى لربنا ومش هيأس ابدااااااااااااااااااااااااااااااا من رحمته وانى يقبلنى من التوابين ودلوقت لما بعملها بصوم وبزكى بالمال وناويه اقرأ القران جزأين كل ما اعملها وهستمر حتى المةت على محاربه نفسى فخير الجهاد عند الله جهاد النفس ربنا يعنا على الشر اللى جوانا

=============================================

هذه مثال لكل شخص يأس عن المحاولة
و أقول لكم "إن الله يغفر الذنوب جميعا"
فلا تستسلموا إخواني في الله، أعلنوها حربا ضروسا على أنفسكم

نبذة عن الكاتب


اكتب وصف المشرف هنا ..

0 التعليقات:

back to top